Erasmus+ õpetajate õpirände muljed
2022. ja 2023. osales Erasmus+ õpirändes 9 Randvere Kooli töötajat. Õpirände eesmärgiks oli keeleliskultuurilise ja mitmekesisuse kogemuse saamine.
Klassiõpetajad Kristi ja Mari osalesid oktoobris 2022 Kreekas, Ateenas koolitusel “Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challanges”. Koolitusel osalesid lisaks eestlastele Prantsusmaa, Saksamaa, Soome ja Küprose õpetajad. Saime kinnitust, et Randvere koolis on kaasava hariduse põhimõtete järgimine heal järjel ning saame olla heaks eeskujuks ja kogemuste jagajaks teistele koolidele ka väljaspoolt Eestit. Seevastu on meil palju õppida nende riikide koolidelt, kus on rohkem tegemist kultuurilise, sotsiaalse ja sotsiaalmajandusliku mitmekesisusega ning selle arvestamisega õppetöös.
Õpirände ja koolituse tulemusel jõudsime tõdemuseni, et võiksime üle kaardistada, kuidas meie kooli haridustöötajad mõistavad täna kaasamist, meie kooli tugevusi ja kogemusi ning mis suunas me ühiselt edasi liigume. Samuti mõistsime, et võrreldes teiste koolitusel osalenud riikidega on meie kogemused mitmekultuurilisusega arvestamisel veel vähesed. Randvere kooli õpilaste hulgas on võrreldes Saksamaa, Prantsusmaa ja Küprose koolidega oluliselt vähem oma kultuuriruumist kardinaalselt erineva taustaga õpilasi.
Klassijuhatajad, kantseleijuht Roosika ja huvijuht Liina osalesid Maltal koolitusel “Diversity in Education. Developing Intercultural and Communication Skills”, mis toimus Erasmus+ õpetajate õpirände raames: “See oli meie mõlema jaoks esimeseks Erasmus+ õpirändeks, seega olime põnevil ja ootusärevad. Kohale jõudes oli kõik kenasti organiseeritud ja õpigrupp ei olnud samuti väga suur – koos meiega 7 osalejat ja me saime oma mõtteid, kogemusi vahetada õpetajatega Saksamaalt, Itaaliast ja Hollandist. Kuigi pidime tunnistama, et teiste riikide kogemused erineva kultuuritaustaga noortega palju suuremad, siis kuulati huviga võimalusi, mis meie koolis olemas on – ITK vahendid, töövahendid ja erinevad tugiteenused. Koolituspäevad olid väga huvitavad ja intensiivsed, kuid õpetaja Steve Farrugia tutvustas teemasid nii põnevalt, et igast päevast oli mõtteainet kaasa võtta – nii erinevad vaatenurgad suhtlusviisidele arvestades inimeste eripärasid kui teadmine, et meie koolis on kaasamisega justkui kõik korras, kuid kuivõrd me oleme valmis vastu võtma erinevaid kultuure ja inimesi. Saime kaasa mõned väga praktilised nipid, mis erineva taustaga inimeste elu kergemaks teeb – nt piktogrammid ei pruugi olla vaid haridusliku erivajadustega õpilastele, vaid ka heaks abivahendiks erineva emakeelega lastele, noortele.
Õpirände mitte vähe oluliseks osaks on tutvuda kohaliku kultuuri ja inimestega – nii oli koolituse käigus organiseeritud ekskursioonid Valettasse ja Mdinasse, mis jätsid väga sügava mulje. Tegemist oli kokkuvõttes suurepärase võimalusega saada kogemusi, jagada mõtteid ja tõdeda, et õpiränne ei ole pelgalt võimalus näha ja kuulda, mida mujal tehakse, vaid meilgi on teistele rahvastele jagada teadmisi ja praktikaid. Sellist motivatsioonilaengut vajab meist igaüks ning oleme selle võimaluse eest väga tänulikud!”
Klassiõpetaja Pille käis Küprosel 2022. aasta novembri lõpus ja osales koolitusel “Intercultural Education – The Answer to Diversity in the Classroom”. Pille tagasiside: “Õpiränne oli väga sisukas ja huvitav. Osalejaid oli peale minu veel Pranstusmaalt, Horvaatiast ja Saksamaalt, koolitaja oli pärit Iirimaalt, kuid elanud Küprosel juba mitmeid aastaid. KOkku oli meid 9. Saime jagada kogemusi oma riikides toimuvast seoses erinevate rahvustega koolis ja ühiskonnas laiemalt. Arutlesime ja leidsime võimalusi, kuidas integreerida õpilasi õppetöösse. Kuulsin lugisid sellest, kuidas erinevad koolid immigrantidega on hakkama saanud ja milliseid võtteid kasutanud. Mõistsin, et meie koolis on erinevate rahvuste lõimimisega väga hästi tegeldud ja sain ka oma kooli kogemustest rääkida. Koolitaja juhtis meie vestlusi, jagades oma kogemusi, lisades juurde erinevaid vaatenurki, andis ideid, mänge ja tegevusi, kuidas toimida välisriikidest tulevate õpilastega. Lisaks kogemuste ja ideede jagamisele saime tutvuda ka kohaliku elu ja kultuuriga. Õpiränne oli väga huvitav ja meeldiv. Soovitan õpirändel osaleda kõikidel, kel võimalik.”
Kehalise kasvatuse õpetaja Marion käis kogemusi saamas Küprosel samuti novembri lõpus 2022 ja osales koolitusel “Facing Behavioural problems – Indiscipline, Racism and Bullying in the the Classroom”. Marioni mõtted: “Erasmus+ programmis osalemine laiendas minu silmaringi, arendas erialaseid oskuseid ning andis võimaluse kogeda uut kultuuri ja elustiili välismaal. Osalejana sain võimaluse õppida välismaal, arendada inglise keele oskust ja iseseisvust ning saada uusi sõpru ja kontakte. Kokkuvõttes võin öelda, et Erasmus+ osalemine oli elumuutev kogemus, mis pakkus mitmeid võimalusi enesearenguks, kultuuride vaheliseks suhtluseks ning professionaalseks ja isiklikuks kasvuks.”
Klassiõpetaja Leena ja aineõpetaja Margit käisid mai lõpus õpirändel Roomas ja osalesid koolitusel “Discovering the best educational systems from Europe and the World“. Leena ja Margiti muljed: “Kursusel osalesid õpetajad ja koolijuhid Hispaaniast, Horvaatiast, Ungarist, Reunioni saarelt, Rumeeniast, Belgiast ja Eestist. Koolitusel tutvustati erinevaid hästi toimivaid haridussüsteeme üle kogu maailma. Lisaks tutvustas iga maa osaleja oma maad, selle haridussüsteemi ja oma kooli. Leidsime, et Horvaatial on meiega kõige rohkem ühiseid jooni. 7 -aastaselt minnakse kooli ja kool kestab 12 aastat. Samad kooliastmed ja lasteaia õppekava. Belgialt oleks õppida just muukeelsete integreerimise osas. Belgias algab koolikohustus 2,5 aastaselt, seega riigikeeleõpe algab juba 2,5 aastaselt kõigile kui laps läheb lasteaeda. Meil on koolikohustus alles 7-aastaselt. Kõikides riikides on õpetajate puudus, immigrandid, suhtlemine vanematega keeruline (ehk sekkutakse õpetaja töösse ja kooli tegevustesse liigselt) ning palgatasemed osades maades madalad. Peamine märkamine: tõdesime, et Eestis on väga hea haridussüsteem, Eesti riik panustab koolide arengusse rohkem kui keskmine Euroopa riik, meil on head, hästi hoitud koolid, väga head õpetajad, kellel on palju autonoomiat, suhteliselt väikesearvulised klassid, individuaalne lapsekeskne lähenemine, mis kõik garanteerib väga hea hariduse. Mis kõige tähtsam: saime aru, et meie, Randvere Kool on parim, selle kooli lastest kasvavad intelligentsed, humaansed ja eluterved lapsed! Parim paik, kus õppida ja töötada, kasvada!
Kursus oleks võinud olla huvitavam. Palju oli kuiva teooriat, mis on haridusega, kogenud õpetajale ammu teda. Rohkem oleks võinud olla analüüsi, arutelusid päevakohastest probleemidest koolisüsteemides. Kursuse tegid huvitavaks teiste maade esindajad, kelle hulgas oli palju koolijuhte, kes enamasti teemad üle võtsid ja inimesed diskussioonile ärgitasid. Rooma linn oli võimas ja lummav.”